در سال 1965، آقای لطفی زاده استاد دانشگاه بركلی كالیفرنیا برای اولین بار مقاله ای در رابطه با منتطق فازی ارائه داد. از آن زمان تا كنون ،فراز و نشیبها وانتقادها ی زیادی متوجه منطق فازی بوده است. اصولا منطق فازی اقدام به تقلید راهی میكند كه افراد برای اعمال منطق ومشخص كردن قابلیتها بكار می برند. چند مثال ساده می تواند منطق فازی را واضح و شفاف كند. به عنوان مثال چگونه یك روز گرم آفتابی از یك روز داغ تشخیص داده می شود؟ نقطه ی آستانه ی افراد برای تمیز دادن گرم بودن و داغ بودن بستگی به نقطه ی آستانه ی افراد در احساس دما دارد وتحت تاثیر محیط اطراف شخص می باشد .

 



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/98 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 165
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 17:30 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)

مقره های سیلیكون رابر چیست و چه مزایایی دارد؟مقره‌های سیلیكون رابر از جمله ابزارها و تجهیزاتی هستند كه كاربردهای مناسبی را در شبكه توزیع كشور دارند.
در مقاله علمی زیر كه به وسیله رضا امامی تهیه شده و ویژگیهای مقره‌های سیلیكون رابر و امتیازات آن مطرح شده است. تا چندی قبل مقره‌های كامپوزیت به خاطر نشكن‌بودن جایگزین مقره‌های نسل قبل از خود شد، اما رفته رفته در حین بهره‌برداری خواص مختلفی از خود نشان داد كه باعث شد بازار تقاضا مقره‌های سیلیكون رابر افزایش چشمگیری پیدا كند. سیلیكون به خاطر خاصیت منحصر به فرد Hydrophobic خود قابلیتهای بهتری را در شرایط مختلفی از خود نشان می‌هد. پوشش سیلیكون در مقایسه با انواع دیگر مقره‌های كامپوزیتی مورد استفاده بیشتری قرار گرفته است. خاصیت Hydrophobic از تشكیل یك نوار آب بر روی سطح سیلیكون جلوگیری می‌كند و آب بر روی آن به صورت قطره قطره باقی می‌ماند. به همین دلیل مقاومت سطحی آن كاهش پیدا نمی‌كند و احتمال ایجاد آرك در این نوع مقره‌ها به حداقل می‌رسد.
پیوند قوی مولكولی سیلیكون باعث می‌شود كه اگر لایه‌ای از آلودگی یا غبار بر روی سطح آن بنشیند مولكولهای سیلیكون به سمت بالا حركت كرده و لایه زاید را دربربگیرند به خاطر همین طرح خارجی پوشش همواره سیلیكونی است به این عمل خاصیت بازیافت (RECOVERY) می‌گویند.



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/97 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 424
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 17:30 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)

یكی از بهترین تعریف هایی كه از مهندسی برق شده است، این است كه محور اصلی فعالیت های مهندسی برق، تبدیل یك سیگنال به سیگنال دیگر است. كه البته این سیگنال ممكن است شكل موج ولتاژ یا شكل موج جریان و یا تركیب دیجیتالی یك بخش از اطلاعات باشد.

مهندسی برق دارای 4 گرایش است كه در زیر بطور اجمالی به بررسی آنها می پردازیم و در قسمت معرفی گرایشها به تفصیل در مورد هر كدام صحبت خواهم كرد.

1) مهندسی برق- الكترونیك: الكترونیك علمی است كه به بررسی حركت الكترون در دوره گاز، خلاء و یا نیمه رسانا و اثرات و كاربردهای آن می پردازد. با توجه به این تعریف، مهندس الكترونیك در زمینه ساخت قطعات الكترونیك و كاربرد آن در مدارها، فعالیت می كند. به عبارت دیگر، زمینه فعالیت مهندسی الكترونیك را می توان به دو شاخه اصلی "ساخت قطعه و كاربرد مداری قطعه" و "طراحی مدار" تقسیم كرد.

ادامه مطلب



ادامه مطلب


برچسب ها : no http://Engineeri.mihanblog.com/post/96 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 586
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 17:30 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
لامپهای التهابی - رشته ای

اینها همان لامپهای رشته ای هستند که ده ها سال است مورد استفاده قرار میگیرند و در هر مغازه ای یافت میشوند. نور لامپهای رشته ای گرم و یکنواخت است و شباهت زیادی به نور طبیعی دارد. به دست آوردن میزان نور متفاوت به سادگی توسط تغییر نیروی برق (وات) امکان پذیر است.
حباب لامپهای التهابی در اندازه ها و شکلهای مختلف تولید میشود. حبابهای سفید رنگ علاوه بر ملایم کردن نور، در زمان مطالعه مانع ناراحتی چشم میشوند و حبابهای رنگین، در موارد متنوعی از جشنها و نورپردازی حیاط گرفته تا استفاده از تاریکخانه چاپ عکس و چراغ خواب مورد استفاده قرار میگیرد.
از آنجایی که رشته نازک درون لامپ- به خصوص در انواع کم نور تر آن- به سادگی گسیخته میشود لامپهای التهابی ضد لرزش، انتخاب مناسبی برای مکانهایی هستند که چراغ یا لوستر در اثر سر و صدای محیط یا حتا راه رفتن سامنان طبقات فوقانی، مدام در حال لرزش است. این لرزش ممکن است به نظر خفیف باشد اما عمر لامپ را کوتاه میکند.



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/95 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 192
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 17:30 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)

مفاهیم پایه لامپ پرتوی کاتدی

این وسیله از نظر ظاهر و ساختمان شبیه لامپی است که برای بررسی اثر میدانهای الکتریکی و آهنربایی پرتوهای کاتدی به کار می‌رود. تفاوت اساسی در این است که قبلا کاتد سرد بود و به علت بمباران با یونها ، الکترون گسیل می‌کرد. حالا چشم الکترون تفنگ الکترونی است که در قسمت باریک لامپ قرار دارد.

تفنگ الکترونی

تفنگ الکترونی عبارت است از کاتد التهابی (رشته) که الکترون گسیل می‌کند و آند که به شکل قرصی با سوراخ کوچک با قطری برابر با ۱ تا ۳mm ساخته می‌شود. اختلاف پتانسیلی از چند صد تا چند هزار ولت بین کاتد و آند برقرار می‌شود که در فضای بین آنها میدان الکتریکی شدیدی تشکیل می‌شود.
این میدان به الکترودهایی که از کاتد گسیل می‌شوند تا سرعتهای بسیار بالایی شتاب می‌دهند.
کاتد داخل استوانه فلزی است که به آن ولتاژ مثبتی (نسبت به کاتد) اعمال می‌شود که اندکی از ولتاژ آند کمتر است. عمل مشترک این استوانه و آند باعث می‌شوند که تقریبا تمام الکترونها در سوراخ آند جمع (کانونش پرتوهای کاتدی) و از آن به شکل نوار باریکی ، یعنی باریکه الکترونی ، خارج شوند. در محلی که این باریکه به پرده می‌خورد (ته لامپ که با ماده لیان پوشیده شده است)، نقطه تابان روشنی ظاهر می‌شود.



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/94 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 171
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 17:30 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
  امروزه اهمیت صنعت برق به عنوان یك صنعت مادر و نقش حیاتی آن در راه اندازی و بهره‌برداری از صنایع دیگر بر كسی پوشیده نیست و درصد قابل توجهی از منابع اولیه انرژی (انرژیهای فسیلی، هسته‌ای، آب، باد، نور خورشید و ...) صرف تولید انرژی الكتریكی شده و برق تولید شده با صرف هزینه‌های گزاف و از طریق خطوط انتقال و توزیع هوایی و زمینی تحویل مشتركین میگردد. با توجه به تعدد شركتهای تولید، انتقال و توزیع نیروی برق در جهان و وجود بازارهای رقابتی، كاهش هزینه تمام شده و عرضه انرژی الكتریكی با قابلیت اطمینان بیشتر از اهداف شركتها می‌باشد. در ایران نیز علیرغم پرداخت یارانه به سوخت مصرفی نیروگاهها و برق مصرفی مشتركین ، با توجه شتاب روند صنعتی شدن كشور و گسترش كاربرد تجهیزات حساس به كیفیت تغذیه، اهمیت تأمین برق ارزان، بدون وقفه و با كیفیت، بیش از پیش خود نمایی می‌كند. زمینه‌های دستیابی به اهداف مذكور با ایجاد بازار برق فراهم گردیده است. دستیابی به اهداف یاد شده مستلزم توسعه منطقی و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود در كلیه بخشها می‌باشد. در عمل، سرمایهگذاری لازم برای احداث خطوط انتقال و توزیع نیروی برق، تنها به خرید تجهیزات خلاصه نمیشود، بلكه علاوه بر مسایل فنی، مسایل جنبی نظیر مسایل زیست محیطی و هزینه‌های آن (پرداخت هزینههای سنگین تملك زمینهای مسیر عبور خطوط بویژه زمینهای گرانقیمت مناطق شهری، اراضی حاصلخیز كشاورزی، باغات و خسارات وارده به محیط زیست) گاهی به چندین برابر قیمت تجهیزات نیز میرسد. از جمله مسایل زیست محیطی توسعه خطوط انتقال و توزیع نیروی برق، حریم خطوط تأمین برق می‌باشد كه علاوه بر تخریب منابع طبیعی، مقاومتهای مردمی را در پی داشته و سبب محدود شدن گسترش خطوط انتقال و توزیع نیروی برق میشود، لذا در كنار اقدامات لازم به منظور كاهش پهنای باند عبور خطوط (كمپكت سازی خطوط)، استفاده بهینه از ظرفیت خطوط موجود نیز دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد.

ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/93 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 191
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 17:30 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
از مهمترین کاربردهای ولتاژ فشار قوی DC ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی روی عایق ها : برای مطالعه رفتار عایق ها از ولتاژهای DC استفاده می کنند . اگر عایقی در برابر ولتاژهای فشار قوی DC ، استقامت داشته باشد ، آنگاه حتماً در برابر ولتاژهای فشار قوی AC نیز استقامت خواهد داشت .

در فیزیک برای شتاب دهنده ها ( مشابه شتاب دادن پروتون یا الکترون در تلویزیون ) : درمیدان های الکتریکی قوی یکنواخت ، به ذرّات الکتریکی نیروی زیادی وارد شده و شتابمی گیرند .



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/91 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 190
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 17:30 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
1)      تشخیص قطع یک یا دو فاز

2)      تشخیص جابجایی فازها

3)      قطع مدار در صورت متقارن نبودن ولتاژ سه فاز

4)      اعلام کاهش ولتاژ ( با نشانگر >U )

5)      اعلام افزایش ولتاژ‌ ( با نشانگر

۶)      قطع مدار در صورت وجود شوک های ناشی از قطع و وصل متوالی برق



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/90 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 383
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 17:30 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
ظرفیت

ظرفیت معیاری برای اندازه گیری توانایی نگهداری انرژی الکتریکی است. ظرفیت زیاد بدین معنی است که خازن قادر به نگهداری انرژی الکتریکی بیشتری است. واحد اندازه گیری ظرفیت فاراد است. 1 فاراد واحد بزرگی است و مشخص کننده ظرفیت بالا می‌‌باشد. باید گفت که ظرفیت خازن ها یک کمیت فیزیکی هست و به ساختمان خازن وابسته است و به مدار و اختلاف پتانسیل بستگی ندارد

بنابراین استفاده از واحدهای کوچک‌تر نیز در خازنها مرسوم است. میکروفاراد µF، نانوفاراد nF و پیکوفاراد pF واحدهای کوچک‌تر فاراد هستند.
µ means 10-6 (millionth), so 1000000µF = 1F
n means 10-9 (thousand-millionth), so 1000nF = 1µF
p means 10-12 (million-millionth), so 1000pF = 1nF

خازن المان الکتریکی است که می‌تواند انرژی الکتریکی را توسط میدان الکترواستاتیکی (بار الکتریکی) در خود ذخیره کند. انواع خازن در مدارهای الکتریکی بکار می‌روند. خازن را با حرف C که ابتدای کلمه capacitor است نمایش می‌دهند. ساختمان داخلی خازن از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شود: 



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/88 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 157
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 17:30 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
تاریخچه

در سال 1802 پتروف (V.P.Petrof) كشف كرد كه اگر دو تكه زغال چوب را به قطب های باتری بزرگی وصل كنیم و آنها را به هم تماس دهیم و سپس كمی از هم جدا كنیم شعله روشنی بین دو تكه زغال دیده می شود. و انتهای آنها كه از شدت گرما سفید شده است نور خیره كننده ای گسیل می دارد. قوس الكتریكی هفت سال بعد دیوی (H.Davy) فیزیكدان انگلیسی این پدیده را مشاهده نمود و پیشنهاد كرد كه این پدیده به احترام ولتا قوس ولتا نامیده شود. آزمایش ساده اگر بخواهیم در یك روش ساده ای ایجاد قوس الكتریكی را نشان دهیم باید دو تكه كربن را روی گیره قابل تنظیم سوار نمود (بهتر است كه به جای زغال چوب معمولی میله خاصی كه از كربن قوس ساخته می شود و با فشار دادن مخلوط گرافیت ، كربن سیاه و مواد چسبنده به وجود می آیند، استفاده شود). چشمه جریان می تواند برق شهر هم باشد برای اجتناب ازاینكه در لحظه تماس تكه های كربن مدار كوتاه ایجاد شود باید رئوستایی به طور متوالی به قوس وصل شود. معمولا برق شهر با جریان متناوب تغذیه می شود. ولی در صورتی كه جریان مستقیم از آن عبور كند قوس پایدارتر است به طوری كه یكی از الكترودها همیشه مثبت «آند)و دیگری همواره منفی «كاتد)است



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/87 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 183
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 17:30 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
:: تعداد صفحات : 27
صفحه قبل 1 2...17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 صفحه بعد


.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب دنــــشگاه محقق
  • وب جامعه مجازی ممو
  • وب مطالب تبیانی
  • وب رونـــه ورزش