ترانسفورماتورها را با توجه به كاربرد و خصوصیات آنها به سه دسته كوچك متوسط و بزرگ دسته بندی كرد. ساختن ترانسفورماتورهای بزرگ و متوسط به دلیل مسایل حفاظتی و عایق بندی و امكانات موجود ، كار ساده ای نیست ولی ترانسفورماتورهای كوچك را می توان بررسی و یا ساخت. برای ساختن ترانسفورماتورهای كوچك ، اجزای آن مانند ورقه آهن ، سیم و قرقره را به سادگی می توان تهیه نمود.

ادامه مطلب



ادامه مطلب


درباره :
برچسب ها : no http://Engineeri.mihanblog.com/post/69 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 48-45-42 no approve نظرات ,
بازدید : 500
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 18:01 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)

تعریف پست:

پست محلی است که تجهیزات انتقال انرژی درآن نصب وتبدیل ولتاژ انجام می شودوبا استفاده از کلید ها امکان انجام مانورفراهم می شود درواقع کاراصلی پست مبدل ولتاژ یاعمل سویچینگ بوده که دربسیاری از پستها ترکیب دو حالت فوق دیده می شود.

در خطوط انتقال DC چون تلفات ناشی از افت ولتاژ ندارد وتلفات توان انتقالی بسیار پایین بوده ودر پایداری شبکه قدرت نقش مهمّی دارند لذا اخیرا ُ این پستها مورد توجه قراردارند ازاین پستها بیشتردر ولتاژهای بالا (800 کیلو ولت وبالاتر) و در خطوط  طولانی به علت پایین بودن تلفات انتقال استفاده می شود. درشبکهای انتقال DC درصورت استفاده ازنول زمین می توان انرژی الکتریکی دا توسط یک سیم به مصرف کننده انتقال داد.


ادامه مطلب



ادامه مطلب


برچسب ها : no http://Engineeri.mihanblog.com/post/67 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 322
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 18:01 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
مقدمه:

تغییر سیستم‌های مکانیکی و برقی به سیستم‌های الکترونیکی در بیشتر تکنولوژی‌های عمده، سیستم‌های الکترونیکی جایگزین بخش‌های مکانیکی شده و از آن پیش افتاده‌اند. سیستم تلفن در اصل مجموعه‌ای از اجزای مکانیکی (یعنی سیستم شماره‌گیر) بود که در آن حرکت فیزیکی به علائم الکتریکی تبدیل می‌شد. با وجود این، امروزه تلفن تماماً الکترونیکی است ؛ امروزه چاپ الکترونیکی شده است. تلویزیون، کامپیوتر و بسیاری از ابزارهای دیگر نیز که در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنیم همین گونه‌اند. سیستم‌های الکترونیکی مسلماً یک سره بر تکنولوژی فکری متکی هستند زیرا محاسبات ریاضی و نوشتن نرم‌افزار و برنامه‌ها کارکرد آنها را ممکن می‌گرداند.

یکی از برجسته‌ترین تغییرات، کوچک شدن وسایلی است که هادی برق هستند یا تکانه‌های برقی را منتقل می‌کنند. وسایل اولیه مانند لامپ‌های خلاء که در رادیوهای قدیمی دیده می‌شود حدود 5 تا 10 سانتی‌متر ارتفاع داشتند. اختراع ترانزیستور تغییری شگرف را به دنبال داشت: توانایی تولید وسایل میکروالکترونیک با صدها کارکرد از جمله کنترل، تنظیم، هدایت و حافظه که میکروپرسسورها به اجرا درمی‌آورند. در آغاز هر تراشه 4 کیلو بایت حافظه داشت که بعدها به 8، 16، 32، 64 کیلو بایت افزایش یافت و امروزه سازندگان میکروپروسسور تراشه‌هایی تولید می‌کنند که ظرفیت ذخیره‌سازی آنها چندین مگابایت یا حتی گیگا (میلیارد) بایت است.
امروزه یک تراشه‌ی ریز سیلیکنی(میکروپروسسور) حاوی مدارهای الکترونیکی دارای صدها هزار ترانزیستور و همه‌ی اتصالات لازم و بهای آن فقط چند دلار است. مداربندی روی این تراشه می‌تواند خود میکروکامپیوتری باشد با ظرفیت پردازش ورودی / خروجی و حافظه‌ی دستیابی تصادفی و... . 



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/66 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 191
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 18:01 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
الكتروموتورها از جمله‌ مهمترین‌ مصرف‌ كنندگان‌ انرژی‌ الكتریكی‌ در بخش‌های‌صنعتی‌، كشاورزی‌، خانگی‌، تجاری‌ و عمومی‌ بوده‌ و بطور متوسط در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از برق‌ تولیدی‌ كشور را مصرف‌ می‌كنند.
در میان‌ این‌ تجهیزات‌ موتورهای‌ كوچك‌ ومتوسط (۰/۲۵ تا ۱۵۰ اسب‌ بخار) عمدتاپ ازنوع‌ القایی‌ با روتور قفس‌ سنجبی‌ بوده‌ و این‌بخش‌ از الكتروموتورها در حدود ۶۰ تا ۷۰ در صد از گل‌ مصرف‌ برق‌ الكتروموتورها را به‌خوداختصاص‌ می‌دهند. باز دهی‌ عملی‌ این‌ الكترو موتورهای‌ كوچك‌ ومتوسط در شرایطبهره‌ برداری‌ سالانه‌ در حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد است‌ و به‌ طور میانگین‌ در حدود ۲۵ تا ۳۵در صد از انرژی‌ الكتریكی‌ مصرفی‌ در آنها تلف‌ می‌شود كه‌ با توجه‌ به‌ این‌ امر، پتانسیل‌فراوانی‌ برای‌ كاهش‌ تلفات‌ این‌ الكتروموتورها در كشور پیش‌ بینی‌ می‌شود.
در این‌نوشتار یكی‌ از فن‌ آوریهای‌ جدید و متناسب‌ با شرایط كشور برای‌ كاهش‌ تلفات‌ این‌ دسته‌از تجهیزات‌ الكتریكی‌ بیان‌ شده‌ و مزایای‌ آن‌ با توجه‌ به‌ امكانات‌ و پتانسیل‌های‌ بالقوه‌موجود، ارزیابی‌ می‌شود .

الكترو موترها گروهی‌ از تجهیزات‌الكتریكی‌ هستند كه‌ بر اساس‌ روابط بین‌جریانهای‌ الكتریكی‌ و میدانهای‌ مغناطیسی‌،باعث‌ تبدیل‌انرژی‌ الكتریكی‌ به‌ انرژی‌مكانیكی‌ می‌شوند. در حین‌ این‌ عمل‌ (تبدیل‌انرژی‌ الكتریكی‌ به‌ مكانیكی‌) مقداری‌ ازانرژی‌ تلف‌ می‌شود.
با توجه‌ به‌ این‌ امر كیفیت‌ساخت‌ این‌ تجهیزات‌ برای‌ دسترسی‌ به‌حداكثر بازدهی‌ اقتصادی‌ از اهمیت‌ فراوانی‌ برخوردار بوده‌ و در نتیجه‌ سازندگان‌ این‌تجهیزات‌ می‌توانند نقش‌ بسیار مهمی‌ دركاهش‌ مصرف‌ و تلفات‌ انرژی‌ الكتریكی‌داشته‌ باشند



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/65 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 163
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 18:01 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)

كیفیت توان در سالهای اخیر به طور جدی مورد توجه موسسات برق و مصرف‌كنندگان در برخی از كشورها قرار گرفته است. عامل اصلی ضرورت بازنگری مساله، گسترش بكارگیری تجهیزات جدید الكتریكی در شبكه‌هاست. كاربرهای جدید مانند: میكروپروسسورها، كامپیوترها، وسایل الكترونیكی سیستم‌های تغذیه و كنترل الكتروموتورها و فرآیند تولید كوره‌های القایی، لامپهای كم‌مصرف و ... از یك سو حساسند و به توان الكتریكی با كیفیت مطلوب نیاز دارند و در ارزیابی كیفیت توان برق با توجه به ویژگیهای تجهیزات جدید و توقعات مشتركین بخصوص در محیط رقابت اقتصادی علاوه بر مدت زمان برق‌دار بودن، از جمله: پدیده‌های گذرای ضربه‌ای یا نوسانی، كاهش و افزایش كوتاه‌‌مدت ولتاژ، انحراف شكل موج و اعوجاج آن، تغییر فركانس، فلیكر و عدم تعادل ولتاژ باید دقیقاً‌مورد بررسی قرار گیرد. زیرا اثرات سوء آنها روی تجهیزات موجب عملكرد نادرست، صدمه دیدن دستگاه‌ها و قطع روند تولید می‌شود.



ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/63 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 260
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 18:01 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
 در مقاله حاضر به بررسی تخریب یاتاقان‌های توربین گاز و علل این مسئله پرداخته شده و برخی از مهمترین عیوب توضیح داده شده‌اند. با توجه به لزوم بازسازی یاتاقان‌های آسیب دیده و جزئیات روش‌های بازسازی كنترل تركیب شیمیایی بابیت مورد استفاده در یاتاقان‌ها به عنوان یك پارامتر مهم، اهمیت بسزایی دارد. در این پروژه تحقیقاتی به بررسی اثر بابیت غیراستاندارد بر عملكرد یاتاقان بازسازی شده و علت‌یابی این مسئله پرداخته شده است. عمده‌ترین نتیجه این پژوهش ایجاد حجم بالای تركیبات بین فلزی در ریزساختار بابیت و در نتیجه آن ضعف اتصال بابیت به پشت‌بند و در نتیجه تخریب زودرس یاتاقان است.

ادامه مطلب


برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/62 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 no approve نظرات ,
بازدید : 196
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 18:01 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
امروزه استاندارد های خاص بیت المللی مثل IEC 1131 برای برنامه نویسی و كار با PLC ها وجود دارد كه اغلب شركت های سازنده و طراح PLC كه معمولا نرم افزارهای مخصوص PLC های خودشان را تولید می كنند. از این روشهای استاندارد شده پیروی می كنند و فقط تفاوتهای جزیی در نرم افزارهای آنها به چشم می خورد كه اكثر آنها هم در اثر تفاوتهای سخت افزاری سیستم های طراحی شده بوجود می آیند.اما در این بخش زبانها و محیطهای مختلف برنامه نویسی به طور مختصر و خلاصه به طور عمومی و كلی مورد بررسی قرار می گیرد تا در برخورد های احتمالی با این محیطها دچارسردرگمی نشوید.

بطور كلی می توان زبانها برنامه نویس PLCرا به پنج دسته تقسیم كرد:

زبان SFC یا Sequential Function Chart Language

زبان FBD یا Function Block Diagram Language

زبان LD یا Ladder Diagram Language

زبان ST یا Structured Text Language

زبان IL یا Instruction List Language

 



ادامه مطلب


درباره :
برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/61 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 45-39 no approve نظرات ,
بازدید : 259
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 18:01 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)

الكترو موتورهای انیور سال                                                                            

الكترو موتورهای سنكرون و اسنكرون و طرق مختلف راه اندازی آنها                              

الكترو موتورهای سنكرون 

الكتروموتورهای آسنكرون

راه اندازی الكتروموتورهای آسنكرون                                                                   

راه اندازی الكتروموتورهای آسنكرون سه فاز به صورت ستاره مثلث                           

راه اندازی الكتروموتور آسنكرون سه فاز روتور فازی به صورت قرار دادن مقاومت

در مسیر روتور                                      

استفاده از وسایل حفاظتی الكترو موتورها                                                            

دستگاههای اندازه گیری و علائم اختصاری آنها به علاوه توسعه حدو اندازه گیری

ادامه مطلب



ادامه مطلب


درباره :
برچسب ها : no http://Engineeri.mihanblog.com/post/59 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 48-41-30 no approve نظرات ,
بازدید : 208
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 18:01 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
با گذشت لحظه ، لحظه های زمان، جهان دیگر همان جهان قبلی نیست، با توجه به تحقیقات وسیع علمی که در اقسی نقاط جهان در حال انجام است، جهان جدید، جهانی بسیار پیشرفته تر از چند لحظه قبل است. با توجه به این شرایط، ابزار آلات و وسایل مورد استفاده بشر نیز مطابق با این وضعیت در حال پیشرفت است.
امروزه از آنجایی که همه تلاشهای محققان بر این رابطه استوار است تا مرزها را بشکنند و صرفه جویی در زمان نمایند؛ لذا تحقیقات بر روی وسایل رادیویی و کنترل از راه دور با سرعت بی سابقه ای در حال انجام است، مهمتر از همه، کاربردهای بسیار زیاد این تکنولوژی در عرصه های نظامی باعث آن شده تا دولتها سرمایه گذاری های عظیمی را در این بخش انجام دهند ، شاید دیده نشدن این امواج توسط چشم مصلحتی بوده است از طرف خداوند ، چرا که در غیر اینصورت چشم ها از دیدن اینهمه تجمع امواج پیرامون خویش متحیّر می شدند، همانطوری که واضح است این تشعشعات رادیویی، ساتع شده از دستگاههای الکتریکی و دیجیتالی و کنترلی، خواه ناخواه با موجودات زنده برخورد فیزیکی خواهند داشت و بقول اسلوس (محقق قرن شانزدهم میلادی): هر ماده ای که قابلیت تاثیر بر فرآیندهای بیولوژیک را داشته باشد هم می تواند مفید باشد و هم مضر" برخی از این امواج بقدری قوی هستند که حتی می توانند از دیواره های بسیار ضخیم بتونی چند متری هم عبور کنند چه رسد به بدن موجودات زنده که از بافتهای نرم ، تشکیل شده اند؛ این تشعشعات اگر بطور مستمر و دائم حتی با نیروی خیلی ضعیف هم باشند به احتمال قوی ممکن است باعث ایجاد اثرات منفی در موجودات شوند.


ادامه مطلب


درباره :
برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/58 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 48-45-39 no approve نظرات ,
بازدید : 241
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 18:01 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
 تعریف عمومی :

کلمه کیفیت برای اثبات وجود و نیز کافی بودن امنیت در عرصه برق، گاهی اوقات مترادف با «قابلیت اطمینان در عرضه » بکار می رود. یک تعریف جامع آنرا کیفیت خدمت توصیف می نماید که شامل سه مفهوم: قابلیت اطمینان در عرضه، کیفیت برق ارائه شده و نهایتاً تهیه اطلاعات می باشد. در سالهای اخیر با اظهار نظرهائی که بوسیله افراد بیشماری در موارد موضوعات مهم آن بعمل آمده، کیفیت برق را همان کیفیت ولتاژ برق نامیده اند.

با توسعه کنترل الکترونیک قدرت در سیستم های انتقال و توزیع انرژی الکتریک، معرفی تعاریف جانبی و فرعی نیز افزایش یافته است. بیشترین کارهایی که قبلاً در این حوزه انجام شده، مربوطه به هارمونیک ها می باشد. در حالیکه روز به روز اعوجاج هارمونیکها مسئله کیفیت را حادتر کرده اند ، یک مفهوم گسترده تر در خصوص کیفیت برق وجود دارد که شامل تغییرات گذرا و غیر تناوبی نسبت به شکل موج مطلوب، می باشد.

این تغییرات گذرا برای بررسی و ارزیابی  سازگاری الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرند، موضوعی که مربوط به بهره برداری رضایت بخش و مطلوب اجزا و سیستمها بدون تداخل با یکدیگر یا تداخل با سایر اجزا سیستم است. همانگونه سیستم قدرت وسیله حاملی برای انتقال تداخلات بوجود آمده بین مصرف کنندگان است، یک جنبه مهم کیفیت سیستم قدرت توانایی انتقال و تحویل انرژی الکتریکی در محدوده مشخص شده بوسیله استاندارد سازگاری الکترومغناطیسی به مصرف کنندگان می باشد. برای تهیه یک سناریو، این فصل بیشتر هدف نهایی کتاب را معرفی می نماید، باری مثال نگهداری کیفیت سیستم قدرت با شرح کوتاهی از انحراف های اصلی از شکل موج مطلوب و تاثیر آنها در بهره برداری از سیستم بیان می گردد. بدنبال موضوع اشاره شده و در ادامه اهداف فصول باقیمانده ، مقدمه کوتاهی در مورد نظارت و فنون تخمین بکار رفته در ارزیابی کیفیت سیستم قدرت بیان می گردد.

 ادامه مطلب



ادامه مطلب


درباره :
برچسب ها : yes http://Engineeri.mihanblog.com/post/57 Engineeri.mihanblog.com اشکان کریوند 1094831 48-45-39 no approve نظرات ,
بازدید : 150
[ دوشنبه 11 تیر 1403 ] [ 18:01 ] [ نویسنده : اشکان کریوند ] | نظرات (0)
:: تعداد صفحات : 27
صفحه قبل 1 2...17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 صفحه بعد


.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • وب دنــــشگاه محقق
  • وب جامعه مجازی ممو
  • وب مطالب تبیانی
  • وب رونـــه ورزش